KEMÉNYEN EDZ A MI ÁKOSUNK – A FELKÉSZÜLÉSBEN HAJDUK ESZTER IS SEGÍTI

🥾🌳„… a Bükk az otthonom, a Mátra a szerelmem, a Zemplén a szívem csücske, a Pilis a mentális feltöltődés helye, a Börzsöny a kihívások keresése…” ❤


A 14 nyolcezres hegy közül a Kancsendzönga megmászása az egyik legnehezebb feladat. Ákosunk nagyon komolyan veszi a felkészülést a 8586 méter magas hegyóriás megmászására, hónapok óta rendszeresen edz. Hogyan lehet felkészülni hazai körülmények között egy ekkora megmérettetésre? A mászás során alacsony intenzitású aerob és magas intenzitású anaerob periódusok egyaránt előfordulnak, váltakozva. Ezt pedig a terepfutás és az intervallos edzések „szimulálják” legjobban a napi rutinba illeszthető edzésformák közül. Amellett, hogy izgalmas és igazi örömforrást jelentő sportról van szó, kihagyhatatlan a hegymászás edzésprogramjából! Nemzetközi trend, hogy a mászók felkészülésében a terepfutás fókuszba kerül, és megfigyelhető, hogy a legeredményesebb mászók az edzéseik során rengeteg kilométert gyűjtenek a felkészülésük során. Így Ákos is ezeket a mozgásformákat választotta fő edzésnek!

Szerencsére Hajduk Eszter kiváló mentora és társa lett a Kalifa Alpin Csapat tagjának a felkészülés során! A sport gyerekkora óta az élete része, csak a sporteszköz változott időről-időre: squash ütőről boxkesztyűre vagy épp egy ló feletti nyeregre. Szenvedélyesen szeret túrázni, terepen futni és hegyet mászni. „Bárhol is legyek, jól érzem magam, mivel a Bükk az otthonom, a Mátra a szerelmem, a Zemplén a szívem csücske, a Pilis a mentális feltöltődés helye, a Börzsöny a kihívások keresése és még sorolhatnám. De mikor kiülök a misztikummal övezett Ágasvári hegycsúcsra, akkor érzem igazán, hogy megérkeztem.” – árulta el nekünk Eszter arra a kérdésünkre válaszolva, hogy van e kedvenc túrahelye Magyarországon.

A sportolónő háta mögött már rengeteg megtett kilométer van, így az elmúlt évek alatt megszerzett tapasztalatai alapján komoly segítséget tud nyújtani Ákosnak a felkészülésben. Heti rendszerességgel mennek a közeli hegyekbe futni, legyen az a Budai-hegység vagy a Pilis. Sokan most biztos legyintenek, hogy a „budaiban” nem lehet szintet gyűjteni, de erre Eszter szerint rácáfol az Ákos által összerakott útvonal, melynél 15 kilométeren közel 1000 méter pozitív szintemelkedést bele tudnak tenni a lábaikba. Heti többszöri, átlag 15-20 km-es és 1000 m szintű etapokkal alapozták meg a felkészülést, amely az állóképesség növeléséhez elengedhetetlen volt. A terepfutások mellett február közepén elkezdték az intervall és résztávos edzéseket a Margitszigeti Atlétikai Centrumban. „Ha mindig a saját, megszokott tempójában halad egy sportoló, a fejlődés csak nagyon lassú és csekély mértékű lesz, nem számíthat állóképessége javulásához. Az intervall esetében az intenzív és mérsékelt intenzitású szakaszokat váltogatjuk, mely javítja a tüdő oxigénfelvevő kapacitását, serkenti a szénhidrát-anyagcserét és a tejsavszint emelkedését is jobban fogja tolerálni. A terepfutás útvonaláért Ákos felelős, szereti böngészni a térképet és szívesen készít tracket lehetetlen útvonalakról is. Előnyben részesítjük a megfutható emelkedőket, lefelé pedig a sziklásabb, technikásabb terepeket. Télen nehezítésképp az időjárási viszonyokhoz is alkalmazkodni kellett! Külön örültünk, ha nyakig érő sárban vagy lefagyott talajon futhattunk a mínusz fokban, ezzel is fejlesztve a technikát és szoktatni a szervezetet az extrémebb körülményekhez. A pályaedzések feladatinak összeállítása viszont az én reszortom.” – mesélt nekünk Eszter az edzéseikről.

A futóedzések – legyen szó az atlétikai pályán történőről vagy terepfutásról – nem versenyek, egyik változatban sincs a teljesítmény szintidőhöz kötve. „Ha kell megállunk, bámészkodunk vagy kiülünk egy szikla tetejére. Tudatosan megyünk előre, de ez nem azt jelenti, hogy a szervezetet kizsigerelve hajtjuk végre az edzéseket!” – mesélte nekünk Eszter. „ A terepfutás lényege, hogy élvezd és legközelebb is jó erőben, ne pedig enerváltan menj ki a természetbe.” – tette még hozzá. A mozgás mellett természetesen figyelni kell a kiegyensúlyozott, helyes táplálkozásra is, amelyet úgy állítottak össze, hogy kevésbé terheljék a szervezetet, de kellő energiát biztosítson az edzésekhez.

Mindketten munka mellett sportolnak, így a közös futás heti 1-2 alkalomra redukálódott. Emellett Ákos önállóan is készül. Jelenleg heti 40-50 km-ben maximalizálódnak Ákos edzései, hogy a szervezete számára időt hagyjanak a regenerációra is, viszont ezek minőségi edzések. Arra a kérdésünkre, hogy kb. hány kilométert tett meg eddig Ákos, azt a választ kaptuk, hogy nehéz összeszámolni, mivel vannak random jellegű, nem mért futások. Januártól minimum 500 km és 16 ezer méter szintemelkedés került Ákos lábaiba. A lényeg, hogy indulásig Ákosunk folyamatosan edzésben tartsa a szervezetét, legyen meg a rendszeresség. Azonban nem csak futással edz alpinistánk, mivel szeret sítúrázni, így több alkalommal is járt az Osztrák Alpokban vertikál edzéseken. Ezeket vagy futva vagy sítúrázva hajtotta végre. Továbbá heti rendszerességgel erősítő, kondicionáló edzések is szerepelnek a felkészülésében. A fokozatosság elvét szem előtt tartva lettek felépítve a futások, de a tudatosság, a kötött edzésmunka mellett egy kis „szabadságot” is bele kell csempészni az edzésekbe. Ha e két dolog egyensúlyban van, akkor lesz hatékony a felkészülés. Ákos egyenletesen halad előre.

Eszter és Ákos beszélgetései alatt már többször felmerült, hogy határainkon túl, magasabb hegycsúcsokat is meghódítanak, de eddig Eszter nem érezte magát elég felkészültnek hozzá. Most, hogy január óta rendszeresen együtt edzenek és fejlődnek, úgy gondolják elérhető közelségbe kerültek ezek a tervek is.

„Hiszem és tudom, hogy ha Ákos fel akar menni a hegyre, akkor fel is fog s ha nem sikerül, annak is meglesz az oka és a miértje, de nem a jelenlegi felkészülésén fog múlni, abban biztosak lehetünk!

Ezúton kívánok neki és az egész csapat számára sikeres teljesítést, hogy mindenki találja meg utazásának célját és itt szeretném megköszönni, hogy e projektnek én is részese lehetek!” – írta nekünk Eszter.

Sok erőt kívánunk és kitartást az edzésekhez! Köszönjük az eddig befektetett energiátokat! Már nincs sok időtök az indulásig!

HAJRÁ ESZTER! HAJRÁ ÁKOS!

Együttműködő partnereink: #Fundango, #MAHOE – Magyar Hegymászó Oktatók Egyesülete

Mit gondol a cikkünkről? Írjon hozzászólást!

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More